در کل کشور 173 آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه ای داریم که از دانش آموزان هنرستانی پذیرش دانشجو دارند در رشته ی طراحی و دوخت حدود 40 دانشکده از جمله دانشکده شریعتی تهران پذیرش دارد.
دانش و مهارت مورد نیاز
طراح لباس باید دید خوبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و در هنر دوخت و برش متبحر باشد. او باید از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای مد اطلاع داشته و جامعه خود را به خوبی شناخته و از نیاز و علایق آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نیاز و علایق آنها مدهای زیبا و مورد پسندی را ارائه دهد.
تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل
برای ورود به این شغل، علاقمندان باید دانش و تخصص لازم را کسب کنند. بنابراین می توانند یا در رشته های مرتبط موجود در دانشگاه های کشور شامل طراحی لباس در علمی و کاربردی و طراحی لباس پس از کنکور هنر تحصیل کنند و یا در آموزشگاه های آزاد دوره های طراحی مد و لباس را بگذرانند. دانش آموزانی که به این شغل علاقه زیادی دارند، می توانند پس از گذراندن پایه نهم وارد رشته طراحی و دوخت در فنی و حرفه ای شوند و در صورت تمایل در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. کسب تجربه و داشتن ایده های نو و خلاقانه از مولفه های اصلی یک طراح مد و لباس موفق است.
محل کار طراح مد و لباس معمولا در دفاتر کاری یا کارگاه ها می باشد ولی گاهی باید برای ملاقات با تولیدکنندگان یا مشتریان خاص نزد آنها رود. طراح مد و لباس در صورت لزوم برای رسیدن به ایده های جدید، آگاهی از علایق افراد و دیدن جدیدترین مدها باید به گالری های هنری، نمایشگاه های مد و لباس و سایر مکان های مرتبط در کشور و یا حتی سایر کشورها برود. طراح مد و لباس اگر در استخدام جایی باشد، مطابق با ساعت کاری معمول فعالیت می کند. ولی طراحان لباس مستقل ساعت کاری معین و منظمی ندارند. آنها گاهی باید ساعت ها به صورت فشرده کار کنند تا بتواند طبق زمانبندی سفارشات مشتریان را تحویل دهند.برخی از طراحان مد و لباس به صورت فردی و برخی به صورت گروهی و تیمی کار می کنند. مشتریان آنها متفاوت هستند. گاهی یک فرد خاص (مانند یک بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و...) به صورت دوخت سفارشی و گاهی عموم مردم، مشتریان آنها می باشند. طراح مد و لباس معمولا در کار خود با کارشناسان فنی مربوطه و با تولید کنندگان ارتباط کاری نزدیکی دارد. برخی از طراحان لباس وارد حوزه سینما وتلویزیون شده و به طراحی لباس برای بازیگران می پردازند.
جایگاه شغل طراح لباس در ایران:
شغل طراحی مد و لباس در کشور ما هنوز به درستی تعریف نشده و تولید کنندگان پوشاک و مسئولین دولتی به اندازه کافی به آن بها نمی دهند. در کشورهای غربی این شغل یکی از مهم ترین و پردرآمدترین مشاغل محسوب شده و تبدیل به یک صنعت شده است. در ایران به دلیل وجود محدودیت های دینی در بحث پوشش، وجود طراحان مد و لباس توانمند که بتوانند متناسب با فرهنگ و آیین ما طرح های نو و جذابی را ارائه دهند، بسیار ضروری است. البته طراحان و شرکت های طراح معدودی در کشور فعالیت می کنند، اما نسبت به نیاز بازار ایران و طرح های متنوع و جذابی که از سوی سایر کشورها وارد کشور ما می شوند، بسیار محدود و ناکافی هستند. در سال های اخیر نمایشگاه های مختلف مد و لباس در ایران برگزار شده است که متاسفانه فاصله زیادی با نیازهای موجود در بازار مد کشور داشته اند. در بسیاری از آنها محصولات ارائه شده، به نمایش چند مدل چادر و مانتوی محدود خلاصه شده است. بخش بزرگی از بازار مد و لباس در دنیا به پوشاک مردان، کودکان، کیف و کفش، زیورآلات و ... مربوط می شود که تقریبا همه آنها در بازار مد و لباس داخلی، نادیده گرفته شده اند.
بازارکار و آِینده شغلی طراحی مد و لباس
طراح مد و لباس می تواند در انواع شرکت های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و... استخدام شود. همچنین می تواند به صورت آزاد و مستقل کار کند. در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه کافی نیز می تواند شرکت های طراحی یا تولید لباس راه اندازی کند.
مسائل و مشکلات طراحان مد و لباس در کشور:
در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام طراح مد و لباس در ایران آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. با توجه به مشکلات ذکر شده در این حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل های خارجی، شاید بتوان گفت شرایط کار در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش و پشتکار زیادی دارد. البته حمایت های سازمان ها و بخش های مسئول در این بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسیار موثر است.